|
|
|
|
generalforsamling d. 2023 11/06 |
|
|
|
|
Referat af ordinær generalforsamling i parcelforeningen Obstrupparken
Sted: Fællesarealet Dato. 11. juni 2023 Klokken: 16:00
Deltagende: 20 husstande deltog
-
Valg af dirigent
- Jacob Randlev Larsen blev valgt
-
Formandens beretning
-
Formanden, Jesper, berettede følgende for årets gang i bestyrelsen og parcelforeningen:Generalforsamlingen drøftede vedligeholdet af fællesområderne og konkluderede, at det ikke var en holdbar løsning selv at stå for vanding af træerne den kommende tid. Gartnere bestilles til at etablere vandingsposer og påfylde poserne med vand hver anden uge under tørkeperioden. Øvrige beplantning skiftes parcelforeningen til at vande.
-
Få møder; ét konstitueringsmøde og ét møde omkring gartnerprojektet på fællesarealerne.
-
Vedr. aftalen med gartnerne om fællesarealerne; resultatet er blevet godt, men samlede omkostninger blev højere end ventet og budgetteret, grundet omkostninger til vognmand for jord (ca. 10.000 kr.), nye træer i dråben (ca. 4.000 kr.) og bålsted (ca. 6.000 kr.). Bålstedet var planlagt som oprensning, men misforståelse ledte til omlægning af bålstedet af gartnere i stedet.
-
Frugttræerne er udfordret af pt meget tør jord og ellers meget våd jord.Bestyrelsen har undersøgt mulighed for dræn ved frugttræerne. Boret dræn koster ca. 10.000 kr. for 15 huller, som gennembryder lerlaget.
-
Bestyrelsen har forespurgt gartner på overslag for vanding af frugttræerne, så de ikke tørrer ud nu; ca 4.000 kr. inkl. moms for opsætning af poser ved træer til vand og 1.000 kr. per fyldning, som forventes gøres hver anden uge.
-
Bestyrelsen har generelt ikke forespurgt pris på vedligehold af det nye etableret i fællesarealerne. Bestyrelsen ønsker generalforsamlingen drøfter vedligeholdet.
-
Bestyrelsen ønsker også, at generalforsamlingen drøfter, hvilket mandat bestyrelsen generelt har til udgifter, som de kan godkende for at passe på de fælles arealer.
-
Formanden berettede endvidere om Tulshøj, fremgår i pkt. 5.
-
Generalforsamlingen drøftede vedligeholdet af fællesområderne og konkluderede, at det ikke var en holdbar løsning selv at stå for vanding af træerne den kommende tid. Gartnere bestilles til at etablere vandingsposer og påfylde poserne med vand hver anden uge under tørkeperioden. Øvrige beplantning skiftes parcelforeningen til at vande.
-
Det er bestyrelsens vurdering, at det afsatte budget på vedligehold for 2023 bruges - og dermed bestyrelsens forslag at hæve budgetloftet i 2024 ved generalforsamling. Generalforsamlingen foreslog, at udgifterne for vedligehold af fællesarealet bliver gjort op efter 2023 og taget til revidering i 2024, hvorfra kontingent til parcelforeningen kan fastsættes ud fra at tage højde for udgifterne til vedligehold.
-
Fremlæggelse af regnskabet
-
Regnskabet blev gennemgået af Claus
-
Generalforsamlingen havde ikke spørgsmål til regnskabet.
-
Vedtagelse af budget for følgende år og fastsættelse af kontingent og eventuelle bidrag
-
Budgettet for 2023 blev gennemgået.
-
Kontingent til parcelforeningen er indbetalt af alle husstande.
-
Posten på vedligehold er hævet da de forventede udgifter stiger
-
Generalforsamlingen spurgte indtil de generelle udgifter til vedligehold. Bestyrelsen uddybede: Primær til gartner (græsslåning), vinterudgifter ift. snerydning og saltning af vej og fortov, som er svingende år til år afhængigt af vinterens udfald. Frekvensen af saltningen af veje og fortov er ændret til, at der køres på kommunens frekvens. Derudover er der minimale udgifter til øvrigt.
- Generalforsamlingen drøftede budgettet til udgifter jf. drøftelserne under beretningen omkring vedligeholdelse af fællesarealer og de nyetablerede bede og beplantning her - og drøftede, hvorvidt budgettet bør hæves til at kunne dække ekstra vedligehold i forbindelse med det nyanlagte grønne område, som f.eks. vanding.
-
Generalforsamlingen drøftede det fremlagte budgetforslag. Der var enighed om at det nok var lidt for snævert og bestyrelsen foreslog derfor efter en drøftelse med generalforsamlingen en ændring med tillæg af 500 kr. pr husstand. Det oprindeligt stillede budgetforslag blev sendt til afstemning hvor en forkastelse ville medføre vedtagelse af det nye med en kontingentstigning for 2023. Stigningen tilgår post for vedligehold. 20 stemmeberettigede: - 2 husstande stemte for vedtagelse af budgettet - 12 husstande stemte for forkastelse af budgettet - 6 husstande stemte blankt Ekstra opkrævning af kontingent på 500 kr. per husstand, som opkræves til efteråret, september.
-
Grundejerforeningen Tulshøj
-
Formanden, Jesper, berettede følgende for årets gang i Tulshøj:
-
Tulshøj står for de grønne fællesarealer, vintertjeneste på fælles vej og legeplads med boldbane
-
Kontingent til Tulshøj er hævet (fra 700 kr. til 900 kr. per husstand) pga. vedligehold af legeplads og boldbane, som tilses af professionelle, der opretholder sikkerheden. Fx svævebane, dyrere end ventet, og boldbane.
-
Tulshøj har forespurgt Colas på overslag i pris for nyt slidlag af vejene. Priseksempel fra Obstrupparkens hajtænder og ned for enden af vejen til søerne = ca. 250.000 kr. - forventet levetid anslås til 20 år.
-
Der er rettet henvendelse til Aarhus Vand i februar om mulig rensning af søerne, dog uden svar.
-
Behandling af rettidigt indkomne forslag
-
Ingen indkomne forslag
- Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
Følgende medlemmer er på valg: Bestyrelsen består af: Jesper Holm, nr. 61, formand (indtrådt 2022 = ikke på valg) - og venter gerne til 2024 Claus Faurholt, nr. 22c, kasserer, på valg - genopstiller. - Genvalgt for to år, 2023-2025 Ann-Katrine Fredenslund, nr. 47, medlem (indtrådt 2022 = ikke på valg) Troels Lind, nr. 36, medlem, på valg, genopstiller - Genopstillede alligevel ikke grundet hussalg, dermed på valg - Astrid Gad Knudsen, nr. 49, blev valgt for to år, 2023-2025 Dorte Vittrup Brun, nr. 63, medlem (indtrådt 2022 = ikke på valg) Jacob Randlev Larsen, nr. 38, medlem, på valg - genopstiller - Genvalgt for to år, 2023-2025 Katja Johansen, nr. 40, suppleant, på valg - genopstiller ikke - Ingen stillede op som suppleant, så ingen suppleant blev valgt Andre opgaver, haveudvalg: Dennis Schmidt, nr. 49 Vibeke Damsgaard, nr. 61, ønsker ikke at fortsætte
-
Valg af revisor og revisorsuppleant (Søren og Elin)
- Søren Lund Hupfeld, nr. 44, blev genvalgt
-
Elin Nørgaard, nr. 26, ønsker at fortsætte
- Eventuelt
-
Manglende varmt vand: Flere husstande italesatte problemer med manglende eller langsomt fremkommende varmt vand i hanerne. For flere især gældende i sommerperioden, for nogle hele året. Desuden også forskellige oplevelser af, om der er meget lidt varmt vand eller om det er længe om at blive varmt.
-
Jesper Holm retter henvendelse til varmeværket
- Uønskede husdyr: Nummer 24 og nummer 32 har haft uønskede husdyr på loftet/under taget i foråret. Meldt til Aarhus Kommunes rottebekæmpere, der har lavet røgprøve af alle seks huse i blokkens kloakker, uden fund, og opsat fælder.
Pt konkluderet, at det er mus, der har kunnet gå under taget - og ingen aktivitet siden ultimo maj. Gitte Thordahl og June Jensen opfordrede generelt til, at man tjekker sin forsikring for rotteskader, hvis uheldet er ude. Og orienterede, at alle seks huse har sat gnavernet over faldstamme på taget samt tjekket og sikret bladfang ved nedløbsrør.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|